Najdłuższe tunele w polsce – lista i długość
- Tunele w Tatrach
- Pod Wisłą i Odrą
- Kolejowy rekordzista
- Przełom Białki pod ziemią
- Najnowszy tunel drogowy
- Podsumowanie
Ciekawostki o najdłuższych tunelach w Polsce – poznaj ich lokalizację i długość! W artykule opowiemy o fascynujących osiągnięciach polskiej inżynierii.
Tunele w Tatrach
Tunele w Tatrach to nie tylko jedne z najdłuższych w Polsce, ale i najbardziej malownicze. W samych Tatrach znajduje się kilka godnych uwagi tuneli, wśród których wyróżnić można choćby jedyny w swoim rodzaju Młynicki Tunel. Ma on długość 771 m i położony jest na granicy polsko-słowackiej pod Zadnim Mnichem. Prócz tego warto wspomnieć o Narciarskim Tunelu Kolejki Gubałówka, który ma niemalże 800 metrów długości i leży u podnóża Giewontu.
Kolejnym ważnym tunelem na szlaku tatrzańskim jest tunel drogi krajowej nr 47 „pod Horbami”. Ma on aż 4465 m długości i biegnie przez Tatry od Zakopanego do granicy państwa słowackiego oraz dalej do Lwówka Łomnickiego. Tunel ten istnieje od ponad trzydziestu lat i mimo swojej długości nadal cieszy się ogromną popularnością wśród turystów przesycających Polskę.
Pod Wisłą i Odrą
Najdłuższy tunel w Polsce, który przecina rzekę Wisłę to tunel im. Tadeusza Sendzimira. Ten imponujący obiekt jest częścią autostrady A2 między Warszawą a Łodzią. Tunel ma 3,4 km długości i znajduje się na trasie między miejscowościami Puławska i Kazimierzów.
Drugim ważnym tunelem w Polsce jest tunel pod Odrą. Znajduje się on na drodze krajowej nr 12 między Wrocławiem i Krakowem oraz posiada ładną nazwę – „Tunel Sowiogórski”. Jego długość wynosi 760 metrów, co czyni go jednym z najdłuższych tuneli drogowych w Polsce.
Zobacz: https://kaflando.pl/kategoria-produktu/plytki-tarasowe/
Kolejowy rekordzista
Kolejowy rekordzista w Polsce to tunel kolejowy na trasie między Szklarską Porębą i Harrachovem, czyli jednej z najpopularniejszych miejscowości turystycznych na Słowacji. Tunel ten ma aż 3 km długości i został oddany do użytku w 1902 roku, co czyni go jednym z najstarszych tuneli kolejowych w kraju. Znajduje się on na trasie linii kolejowej nr 294 z Jeleniej Góry do Kořenova.
Drugim najdłuższym tunelem kolejowym w Polsce jest Tunele Morskie Oko we wschodniej części Tatr, znajdujący się na popularnym szlaku turystycznym prowadzącym nad Morskie Oko z Doliny Rybiego Potoku. Tunel ten mierzy około 800 metrów długości i pełni funkcję połączenia dwóch stacji końcowych Kolei Elektrycznej Zakopane – Palenica Białczańska i Morskie Oko. I choć długość nie wygląda imponująco w porównaniu do kolei górskich czy tym bardziej międzynarodowych tuneli, to jednak jego wysokość ponad poziom morza (1410 m n. p. m. ) oraz fakt, że biegnie on przez ciężki teren górski dodają mu uroku.
Przełom Białki pod ziemią
Przełom Białki to jedno z najpiękniejszych miejsc w Polsce. Podziemny tunel, który przebiega pod rzeką Białką, stanowi kolejną atrakcję tego miejsca. Tunel ma długość 465 metrów i znajduje się w Beskidzie Sądeckim, niedaleko Krynicy-Zdroju. Odkryto go stosunkowo niedawno – w latach 70. XX wieku – podczas prac górniczych prowadzonych na terenie regionu. Dzisiaj udostępniony jest dla turystów.
Podczas zwiedzania można podziwiać nie tylko potężny rozmiar tunelu, ale również bogactwo korytarzy oraz niepowtarzalne walory krajobrazowe Przełomu Białki. W ciągu trasy spotykają nas fantastyczne formacje skalne, ukształtowane naturalnie przez erozyjną moc płynącej wody. To idealna propozycja dla miłośników przyrody oraz ludzi spragnionych emocji.
Najnowszy tunel drogowy
Najnowszy tunel drogowy w Polsce to obiekt inżynieryjny o długości ponad 4,5 km. Znajduje się on na trasie S69 pomiędzy Bielskiem-Białą, a Żywcem. Ten dwupasmowy tunel jest jednym z największych w kraju i stanowi alternatywną dla ruchu samochodowego drogę z Krakowa do Skoczowa i dalej do granicy ze Słowacją.
Tego typu rozwiązania są szczególnie ważne dla kierowców podróżujących przez Góry Śląskie czy Beskidy. Dłuższe trasy bez tuneli wymagają jazdy po serpentynach, co często powoduje spore utrudnienia w ruchu drogowym. Warto pamiętać, że budowa takiej inwestycji jest ogromnie kosztowna oraz wymaga czasu – oprócz samego tunelu trzeba wybudować również ciągi komunikacyjne oraz różnego rodzaju infrastrukturę techniczną umożliwiającą korzystanie z całości obiektu.
Podsumowanie
W Polsce można znaleźć wiele interesujących tuneli, ale najdłuższe z nich to tunel kolejowy w Łodzi o długości 2248 metrów oraz autostradowy tunel Świerklaniec o długości 2,3 km. Oprócz tego warto wspomnieć również o Tunelu Szwajcarskim w Tatrach Zachodnich (l. ~2km) i Tunelu Karkonoskim na granicy polsko-czeskiej (l. 3,4 km). To imponujące konstrukcje inżynieryjne stanowią nie lada wyzwanie dla projektantów oraz wykonawców.
Jakie są najdłuższe tunele w Polsce?
W Polsce możemy znaleźć kilka długich tuneli, jednak trzy z nich zdecydowanie wyróżniają się z tłumu:
Gdzie znajdują się najdłuższe tunele w Polsce?
Najdłuższy tunel kolejowy położony jest na linii kolejowej E65 między stacjami Łężany a Nowa Wieś Wielka. Drugi co do długości tunel również leży na tej samej linii kolejowej i ma swoje wejście pomiędzy stacjami Grzechotki i Pisz. Natomiast najdłuższy tunel drogowy znajduje się na autostradzie A4 – jego wejście mieści się kilka kilometrów od granicy polsko-czeskiej.
Ile metrów mają najdłuższe tunele w Polsce?
Najdłuższy tunel kolejowy liczy około 4225 metrów, drugi co do długości ma około 2878 metrów, a najlepiej położony autostradowy tunel mierzy około 2800 metrów.
Jakie były cele budowy najdłuższych tunnelu w Polsce?
Budowa tych tunneli miała na celu modernizację transportu – umożliwienie swobodnego przemieszczania sie ludzi oraz towarów. Najdłuższy tunel, tj. Łężański, jest bardzo ważny dla infrastruktury kolejowej w Polsce, wykorzystywany jest również do dzisiaj.
Dlaczego warto zobaczyć najdłuższe tunele w Polsce?
Najdłuższe tunele w Polsce to unikalne budowle techniczne, które naprawdę warto zobaczyć swoimi własnymi oczami. Odwiedzenie ich może być także ciekawym sposobem na spędzenie czasu wolnego i przeżycie niezwykłych emocji. Nie sposób ominąć tutaj pięknych krajobrazów widocznych podczas jazdy pociągiem/drogą oraz specyficznej atmosfery panującej w środkach transportu poruszających się przez tak długie tunele.